LØWINI Prosjekt AS

Standard salgsbetingelser pr.01.01.2023

1. GENERELT
LØWINI Prosjekt AS standard salgsbetingelser gjelder for de leveranser som er nevnt på forsiden, og dessuten generelt for alle avtaler om leveranse innredning/ utstyr, montering eller tjenester fra LØWINI Prosjekt AS, heretter benevnt som LØWINI, til kjøperen (kunden), med mindre annen skriftlig avtale er inngått.

Tillegg til eller avvik fra disse standard betingelser må avtales skriftlig og medtas i salgsavtalen, eventuelt utformes som særskilt vedlegg.


2. DEFINISJONER - Levering / frakt
Levering: Det tidspunkt Kunden mottar leveransen på avtalt sted.

2.1 Dersom ikke annet er avtalt skriftlig skjer alle leveranser i henhold til FCA (Incoterm 2010)
2.2 Risikoen for varens undergang går over på kjøper ved levering iht. leveringsbetingelsen under
2.1 Eiendomsretten går over til kjøper når betaling er mottatt
2.3 Leveringstider må anses som veiledende og kan avvike. Vi forbeholder oss rett til å avvike oppgitt leveringstid uten nærmere varsel.


3. PRISER & BETALINGSBETINGELSER
Salgssummen er eks. mva og faktureres ved Levering og forfaller til betaling i henhold til avtalt kredittid. Standard kredittid er pr. 14 dager.

Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring som følge av prisendringer fra våre leverandører. Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt ved unormale pris- og valutaendringer.

3.1 For leveranser utenom avtalekunder, skal 50 % av kontraktssummen forskuddsbetales ved inngåelse av avtalen. Resterende faktureres ved levering pr. 14 dager. Ved større leveranser vil krav til annen sikkerhet bli krevd. Ved prosjekter kreves egen oppgjørsform/avtale. LØWINI forbeholder seg retten til å foreta kredittvurderinger.

3.2 Ved for sen betaling har LØWINI krav på forsinkelsesrenter i samsvar med den til enhver tid gjeldende prosentsats etter lov om renter ved forsinket betaling. 3.3 Hvis det ikke er avtalt pris for montering faktureres dette etter medgått tid. Timepris kr 1095,- .

3.4 Dersom Kunden ønsker endring i den avtalte leveranse som medfører at leverings-forpliktelsenes karakter og/eller omfang blir annerledes enn forutsatt, har LØWINI rett til å kreve endring i kontraktssum og/eller tidsplaner.

3.5 Fordringer etter nærværende faktura er overdratt DNB Bank Factoring ASA. LØWINI har salgspant i leveransen inntil full betaling er skjedd, og har rett til å kreve summarisk utlevering i medhold av Tvangs- fullbyrdelsesloven kap. 9., hvis oppgjør ikke har funnet sted inne avtalt kredittid. Opplysninger som angitt i Kredittkjøpslovens § 4 er inntatt i pkt. 3.1


4.0 KLARGJØRING AV MONTERINGSSTED

4.1 Kunden har for egen regning ansvar for å klargjøre monteringssted for innredningen.

4.2 LØWINI AS har ikke ansvar for feil eller forsinkelse som måtte oppstå som følge av mangler ved installasjoner som Kunden selv er ansvarlig for.

4.3 Dersom monteringssted ikke er klargjort eller tilgjengelig til det tidspunkt som er avtalt i salgskontrakten, og dette ikke skyldes forhold som LØWINI er ansvarlig for, kan LØWINI kreve økonomisk kompensasjon for kostnader/tap, samt kreve utsettelse av leveringstidspunktet tilsvarende forsinkelsen.

5.0 RISIKOOVERGANG
Kunden bærer risikoen for leveransens undergang eller beskadigelse fra Levering.


6.0 RETUR / AVBESTILLING
Hovedregel er at varer ikke tas i retur. All retur skal avtales skriftlig og returomkostninger er 50 % av kjøpesummen + fraktkostnader. Spesialvarer kan ikke returneres. Ved avbestilling skal våre indirekte kostnader dekkes av kunden.


7.0 GARANTIBETINGELSER

7.1 Generelt
Med mindre annet er avtalt garanterer LØWINI at leveransen er fri for feil og mangler i en garantiperiode på 12 måneder. Garantiperioden starter ved Levering.

7.2 Begrensninger i garantien
LØWINI’s garantiansvar omfatter ikke forhold som Kunden bærer risikoen for, så som ulykke, brann, lynnedslag, vannskader, eller skader som påføres i forbindelse med bygningsmessige arbeider. Garantien omfatter ikke mangler som oppstår som følge av normal slitasje.

7.3 Reklamasjon
Ved mottak av varen må den kontrolleres for feil og skade på emballasje. Eventuelle mangler ved leveransen som LØWINI er ansvarlig for, skal uten ugrunnet opphold reklameres til LØWINI etter at Kunden oppdaget mangelen, og senest etter 7 dager.


8.0 ERSTATNING
Ved mislighold etter denne kjøpekontrakt, kan den part som rammes kreve erstatning for dokumentert økonomisk tap etter alminnelige prinsipper for erstatninger i avtaleforhold med følgende begrensninger:

a) Det dekkes ikke noen form for indirekte tap, så som tap grunnet driftsavbrudd, avsavnstap, tap grunnet at kontrakt med tredjemann faller bort eller ikke blir riktig oppfylt, eller skade på annet enn produktet.

b) Erstatningskravet kan ikke overstige kontraktsummen (eks. mva), som angitt på salgskontraktens forside.

c) Eventuelle tvister om forhold mellom partene skal løses med Bodø som verneting


9.0 FORCE MAJEURE
Er LØWINI forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt en urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den, så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter.

Som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er LØWINI fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og krediterer den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.